Grundarna av företaget Färsking tillsammans med deras produkter

AMANDA LARSSON & CALLE ROSENGREN OM HUR DE STARTADE FÖRETAGET FÄRSKING

2016 tog Amanda Larsson & Calle Rosengren examen från ProCivitas efter sina tre år på ekonomiprogrammet. Där startade de Uf-företaget Färsking som nu blivit ett etablerat Aktiebolag. Vi kontaktade entreprenörerna för att få en intervju om hur resan som företagare startade och hur de ser på framtiden.

Vad var det bästa med ProCivitas tyckte ni?
Kvalitén på utbildningen, likasinnade elever och stödet skolan gav när elever hade idéer, tog initiativ på projekt eller liknande. Det fostrade verkligen en entreprenöriell känsla i allt från kommittéer till personliga projekt hos oss som gick på skolan.

Hur har era studier/utbildning vid ProCivitas påverkat er?
Det gav en bra grund att stå på efter gymnasiet. Tiden på ProCivitas var bra på att öppna upp och visa många olika vägar man kan ta i livet, vare sig det är mer eller mindre traditionellt.

Vad minns ni särskilt från er studietid på ProCivitas?
Samhörigheten, det var en bra sammanhållning i vår årgång men även på skolan i allmänhet. 

Berätta om hur ert företagande startade:
Vi startade som grupp med ambitionen att ha ett framgångsrikt UF-år. Vi ville ha ett projekt där idén, produkten eller tjänsten bidrog direkt till samhället istället för att sälja någonting där några procent skulle doneras som CSR.

Idén om att göra hälsosam mat för barn och unga kom efter att Mika, som var med under UF-tiden skulle göra granola till sin lillebror. Vi insåg att det egentligen inte fanns några bra alternativ på flinghyllan för familjer och där föddes grunden till det som senare skulle bli Färsking.

Vad har ni för tips till andra elever som vill satsa på sitt UF-företag?
Se till att skapa ett team som kompletterar varandras styrkor och svagheter, vilket förmodligen inte kommer vara med dina bästisar. Ha en gemensam ambition och en öppen dialog om vad som fungerar och vad som inte fungerar i ert samarbete. Det kan kännas jobbigt att diskutera kring, men det gör er starkare. 

För de flesta idéer kan man se UF som ett perfekt proof of concept. Få bekräftelse på att idén funkar, att det finns en målgrupp för produkten/tjänsten och att man med mer tid och medel skulle kunna bygga något större. Kan man uppnå hög försäljning och sjösätta sitt företag redan under UF tiden är det kanon, men oroa er inte ifall ni inte kommer så pass långt! Vi hade en försäljning på knappt 8.000 SEK under vårt UF-år.

Har ni stött på några motgångar under er resa?
Absolut, för många för att hålla räkningen. Att driva företag är en konstant navigering mellan överraskningar – positiva som negativa. Första sommaren efter lansering hade vi värsta torkan i Europa på 30 år som direkt drev upp våra råvarupriser, till en produktlansering vi fick lägga ner när pandemin slog till. Det är sådana situationerna som göra att man tvingas tänka om för att hitta nya vägar framåt. 

Vad hände med ert UF-företag efter ni tog studenten?
Efter studenten ombildade vi UF-företaget till ett aktiebolag. Idag säljer vi granola och flingor under varumärket Färsking. Våra produkter finns att hitta i över 1200 butiker i hela Sverige och varje minut säljs ett paket Färsking. 

Vad fick er att våga satsa?
Vi kom överens om att ge projektet ett år, vilket inte kändes som en stor insats eller risk. Det värsta som kunde hända var att vi skulle vara 19-åringarna som testat vår idé, kontakt ett bolag och lärt oss en massa på vägen. I vår värld handlade det aldrig om att våga, eftersom vi inte såg det som att vi hade något att förlora. 

Vart ser ni er om 5 år?
Vår plan är att Färsking ska ha växt till att bli Nordens ledande ungdomsvarumärke inom livsmedel. Vi har då lanserat produkter i flera nya kategorier och expanderat utanför Sveriges gränser.

Fler nyheter

Se alla nyheter