Hur är det att jobba på ProCivitas? Terese matchar framtidens stjärnor med dagens förebilder

– För mig, som inte kommer från skolans värld, var det som att hitta hem när jag började ProCivitas. Att få vara del av de här fantastiska ungdomarnas vardag är en ynnest. Ingen dag är den andra lik och jag älskar variationen.

Porträttbild Terese ProCivitas Stockholm.

"Jag hittade hem när jag började på ProCivitas"

Vad har du för roll på skolan och vad innebär rollen?

– Min titel är koordinator, och rollen innefattar en mängd olika arbetsuppgifter! Jag är ansvarig för ProCivitas Mentorsprogram, vilket innebär att jag hanterar ansökningar, rekryterar mentorer, matchar mentorer med adepter och organiserar alla träffar inom programmet. Utöver det ansvarar jag för skolans större evenemang, från marknadsaktiviteter som öppet hus och skuggning till föräldrainformationskvällar, mösspåtagning och studentfirande.

Jag arbetar även som kommunikatör och stöttar vår marknadsavdelning. Det innebär att jag ansvarar för skolans sociala medier, våra elevambassadörer (som deltar på mässor och öppet hus), gymnasiemässan samt att skriva och korrekturläsa texter till vår katalog. Dessutom ser jag till att elever och vårdnadshavare får uppdaterad information om vad som händer på skolan och skriver vårt nyhetsbrev.

Utöver dessa ansvarsområden hjälper jag också till i skolans dagliga verksamhet – allt från att öppna skåp för elever som tappat sin nyckel till att vakta vid prov och vikariera vid behov.

Hur är det att jobba på ProCivitas?

– Det är otroligt givande och kul! För mig, som inte kommer från skolans värld, var det som att hitta hem när jag började ProCivitas. Att få vara del av de här fantastiska ungdomarnas vardag är en ynnest. Ingen dag är den andra lik och jag älskar variationen.

Vad är ditt bästa minne från din tid på ProCivitas?

– Jag har många fina minnen, men ett som verkligen har stannat kvar hos mig är från en kickoff med mentorsprogrammet (när elever får träffa en mentor från näringslivet).

Under kvällen träffade adepterna och mentorerna varandra för första gången – de visste inte i förväg vem de skulle matchas med. Efteråt kom en adept fram till mig med ögon som lyste av lycka. Jag ska inte citera exakt vad hon sa, men låt oss säga att hennes eufori över att ha fått sin drömmentor – en diplomat – nästan gick att ta på.

Den tjejen kommer att gå långt, och att veta att jag förhoppningsvis bidrog till att ge henne bättre förutsättningar att lyckas, är en fantastisk känsla.

Hur skulle du beskriva kulturen på skolan, både mellan kollegor och i mötet med elever?

– Det är en vänskaplig och positiv kultur. Det märks att alla som jobbar här gillar att jobba här! Många av oss umgås också privat i olika konstellationer och det är kanske det främsta kvittot på att man gillar sina kollegor. Närheten mellan elever-lärare-skolledning som skapades när vi startade med endast 90 elever har vi lyckats behålla trots att vi har vuxit och nu har över 600 elever. Dörren till rektorernas rum och till mig står oftast öppna och eleverna kommer gärna förbi och småpratar även när de inte har något ärende. Det skämtas och skrattas i korridorerna lika mycket mellan elev och personal som mellan eleverna själva. Det är fint!

Vad innebär mentorsprogrammet?

– ProCivitas Mentorsprogram är till för elever i årskurs 3 och syftar till att hjälpa dem skapa en tydligare framtidsbild.

Redan under årskurs 2 kan intresserade elever ansöka till programmet. Ansökningsprocessen ger dem en chans att reflektera över vilka de är, vilka drömmar och mål de har samt vad de hoppas få ut av mentorsprogrammet. De får också fundera på vem deras drömmentor skulle vara.

Genom ansökningarna och individuella samtal får jag en god bild av vilken typ av mentor som passar varje elev. Sedan börjar jakten på rätt mentor. I vissa fall matchar jag adept och mentor utifrån yrke eller utbildning, i andra fall utifrån personlighet eller drivkraft.

På en kickoff under höstterminen i årskurs 3 träffar eleverna sina mentorer för första gången – en spännande och nervös stund för båda parter! Därefter sätter adept och mentor gemensamma mål för programmet och bestämmer hur de vill arbeta tillsammans. Under året träffas de minst en gång i månaden, både på skolans organiserade träffar och på egen hand, och arbetar mot de satta målen.

Mentorsprogrammet är en fantastisk möjlighet för eleverna att få nya perspektiv, träna sin sociala kompetens, få inblick i en bransch eller ett yrke och börja bygga sitt professionella kontaktnät.

Om du fick lyfta fram en sak som gör ProCivitas till en unik arbetsplats, vad skulle det vara?

– Gemenskapen! Det är så härliga, kompetenta och generösa människor som jobbar här som gör att det är kul att gå till jobbet! Men också gemenskapen vi har mellan alla ProCivitas-skolor i Sverige och den fina dela-kulturen vi har där vi hjälper varandra. Det är också tryggt att vara en del av AcadeMedia och det stöd som vi får därifrån. Det var visst tre saker!

Fler nyheter

Terese är en av våra drivna medarbetare. Läs mer om hur det är att jobba på ProCivitas.

Det finns inga resultat som matchar din filtrering.

Se alla intervjuer